Wednesday, November 3, 2010

Hanya Dia Maha Mengetahui...

Bermula satu lagi episod sukar dalam hidupku. Ujian yang melanda tatkala hati masih rungsing memikirkan peperiksaan yang bakal menjelma. Dua hari hujan turun tanpa henti, beberapa kawasan di sekitar Perlis telah dinaiki air. Alhamdulillah tatkala banyak rumah yang sedang bergelut dengan air bah, rumah aku masih belum dinaiki air, mungkin kerana kawasan perumahan kami yang sedikit tinggi berbanding kawasan lain. Namun kami juga harus beredar kerana dijangka air akan terus naik dan kebanyakan jalan telah ditutup. Ramalan kami tepat, air mula naik dan kami perlu mencari jalan untuk ke kawasan maktab sebelum hari gelap. Dalam perjalanan, aku lihat banyak kenderaan yang tersidai di bahu jalan, orang ramai juga sedang menanti bantuan untuk ke temapat yang selamat. Ada juga yang enggan meninggalkan rumah. MasyaAllah, memang kelam kabut...Aku dan rakan2 meneruskan perjalanan. Jam menunjukkan pukul 7 petang. Beberapa minit lagi akan tiba waktu Maghrib, kami masih tersidai dibahu jalan menunggu kalau2 ada truck tentera lalu yang boleh bawa kami ke maktab. Akhirnya kami berjaya menahan sebuah truck tentera yang sedang bertugas. Sepanjang perjalanan menaiki truck kami sempat melihat kawasan yang ditenggelami air. Bekalan elektrik ketika itu sudah diputuskan. Gelap! Ditengah2 kegelapan kelihatan beberapa kujur tubuh yang menggagahkan diri mengharung air yang separas peha. Kelihatan juga beberapa buah kenderaan yang rosak. Setibanya kami dihadapan maktab, tiba-tiba kami ternampak sekumpulan anak muda berjemaah Maghrib di tengah2 jalan yang ditenggelami air separas buku lali, MasyaAllah..Terasa seperti menyirap darah keseluruh tubuhku.. Namun disekeliling anak muda tadi terdapat juga hamba Allah yang hanya melihat sahaja mereka bersolat tanpa rasa bersalah.. sedangkan mereka juga golongan yang wajib bersolat. Daripada 20 anak muda yang berada di situ cuma 3 orang sahaja termasuk imam yang berjaya menyahut cabaran Allah..Aku percepatkan langkah walaupun berat kerana terpaksa mengharung air separas peha untuk sampai ke hostel. Setelah sampai di hostel barulah aku dan rakan2 boleh menarik nafas lega untuk sementara waktu.

Kejadian banjir memang sering terjadi di Malaysia. Setiap tahun tak pernah miss. Seperti yang kita sedia maklum bahawa air itu merupakan agen pembersihan yang sangat berkesan yang sering digunakan untuk membersihkan kekotoran. Dalam Islam air hujan merupakan air yang suci dan boleh di gunakan untuk tujuan ibadah serta istinjak selagi mana ianya tidak tercemar. Namun, adakah banjir ini merupakan salah satu cara Allah membersihkan dunia daripada kekotoran? Kekotoran maksiat yang sengaja dipalitkan oleh manusia.....Hanya Dia Yang Maha Mengetahui...

Monday, November 1, 2010

Saturday, October 30, 2010

LATIHAN KEM TAHUNAN REJ 504 AW 2010

Syukur Alhamdulillah sebab berjaya menamatkan latihan kem tahunan untuk sesi 2010.
Dugaan tetap ada, namun kami berjaya menyelamatkan diri dari perkara yang ridak diingini.

Aku 6196100 PBT Adibah Bt Ahmad Sazili ingin mengucapkan terima kasih yang tak terhingga kepada rakan-rakan seperjuangan yang sama-sama  memberi semangat untuk mengharungi hari-hari sebagai seorang sukarela Askar Wataniah yang mana merupakan barisan kedua pertahanan negara.

Inilah wajah-wajah kegembiraan team Biawak Pasir yang telah mendapat tempat ketiga pertandingan menembak jatuh piring, kami berjaya mengalahkan pasukan Anak Bapak yang terdiri drpd Kapten, Leftenan dan Leftenan Muda. Inilah Wirawati negara.....

 Kasut yang telah banyak berjasa kepadaku dan kau juga telah memberi banyak cabaran dan dugaan buatku.

Inilah Wirawati Negara puteri kepada En. Ahmad Sazili Bin Mohd Nor dan Pn. Rohani Bt Abd Ghani, menggondol tempat ketiga Pertandingan Menembak Senjata Persendirian M16 berjarak 200 meter. 

I AM A FIGHTER,
TEACHER AND SOLDIER

Friday, October 22, 2010

aku dikala boring maka terhasillah sebuah nukilan........

Perjalanan Sebuah Kehidupan
Membidikkan kata-kata cinta
Tertusuk padu di hamparan hati yang kerdil
Membuak darah tangisan keinsafan
Terkulai tubuh tertunduk malu
Kebesaran-Nya selama ini kubutakan
Kebenaran-Nya kutulikan
Sedang Dia sentiasa bersamaku
Tidak pernah jauh walau sesaat

Aku malu...
Mengherdik hujan kerana membasahi jemuranku
Sedang hujan  itu rahmat yang tidak terhingga
Aku malu...
Membenci sang mentari kerana pancaran cahayanya memeritkan tubuhku
Sedang cahaya itulah penerang dunia
Aku malu...
Menafikan aturanMu kerana takut pintu rezekiku tertutup
Sedang Kaulah yang Maha Pemurah
Aku malu...
Mengatakan tidak pada yang batil 
kerana takut dimusuhi
Sedang Kaulah yang Maha Pelindung

Ya Allah...
Aku tidak mensyukuri nikmatMu
Aku lebih menghitung kesukaranku bukan kesyukuranku
Ya Allah...
Malu ini semakin menebal
Namun aku tahu Engkaulah yang Maha Pengampun

                                                                                                by
                                                                                Adibah,Tasoh
                                                                                       7.35 p.m

Sunday, October 17, 2010

The Chosen One

video
Lagi lagu Maher Zain sebagai penyejuk jiwa, penerang hati dan pelapang dada setelah seharian keluar mencari rezeki dan menimba ilmu...Alhamdulillah  semakin ramai yang menyedari dan cuba mengikut cara hidup Rasulullah SAW....

Lagu ini ktujukan khas buat sesiapa saja yang membaca blog ini

video

satu lagi realiti kehidupan hari ini...

Tuesday, October 5, 2010

MAHER ZAIN - THANK YOU ALLAH

Teringin nak pergi Showcase Save The Soul Maher Zain dekat Shah Alam, tapi tiket dah sold out... sedihh.. harap Maher Zain dapat buat banyak lagi showcase kat Malaysia....Ada sesiapa yang bleh rakam dan hasilkan DVD boleh jual... Saya nak beli...

Sunday, October 3, 2010

Insya Allah......

 
Lyrics: Insha ALLAH

Every time you feel like you cannot go on
You feel so lost and
That you're so alone
All you see is night
And darkness all around
You feel so helpless
You can’t see which way to go
Don’t despair n' never loose hope
Cos' Allah is always by your side

Insha Allah x3

Insha Allah you’ll find your way

Insha Allah x3

Every time you can make one more mistake
You feel you can’t repent
And that it's why too late
You’re so confused,
Wrong decisions you have made
Hunt your mind and your heart is full of shame
Don’t despair and never loose hope
Cos' Allah is always by your side

Insha Allah x3

Insha Allah you’ll find your way

Insha Allah x3

Insha Allah you’ll find your way
Turn to Allah
He’s never far away
Put your trust in Him Raise your hands and pray Oh
Ya Allah
Guide my steps don’t let me go astray
You’re the only one that showed me the way,
Showed me the way x2

Insha Allah x3
Insha Allah we’ll find our way
 
Pertama kali mendengar lagu ini, hati aku cukup terusik.. Melodi dan suara alunannya sangat indah ditambah pula dengan lirik yang membuatkan aku berasa sangat bermotivasi untuk menjalani hidup ini. Sebagai seorang hamba sering kali kita lupa betapa Allah itu sering bersama kita, mendengar setiap luahan hati kita, memerhatikan setiap tingkah laku kita dan sentiasa menyayangi kita sebagai hamba-Nya.
Permasaalahan sering terjadi dalam kehidupan kita. Kadang kala terasa amat perit untuk terus melangkah setapak lagi. Belum selesai masalah ini, satu lagi masalah yang timbul..Terutamanya bila berdepan dengan pelbagai ragam manusia hari ini. Umat akhir zaman ini mewarisi segala kesalahan yang dilakukan umat terdahulu seperti hubungan sejenis, minum arak, buat maksiat, rasuah dan banyak lagi, sebab itulah balasannya yang diturunkan Allah untuk umat ini ialah Dajjal si pendusta dan hari kiamat.... Ragam inilah yang seringkali menjerat kita kepada kesesatan. Jika tiada sesiapa yang mengingatkan kita, jika tiada lagi tazkirah maka aku juga tidak mungkin berada dilandasan yang benar ini..
Bait-bait lirik lagu saudara Maher Zain seorang warganegara Sweden yang berketurunan Lebanon, sedikit sebanyak mengubat kekusutan yang melingkari jiwa dan fikiran ini. Terasa lapang bila ada seseorang mengingatkan kita Allah itu sentiasa bersama kita dan setiap masalah adalah ujian Allah kepada kita yang makna tersembunyi kekuasaan-Nya.Sesungguhnya insan itu lemah dan sering lupa.  Hikmahnya begitu besar... Semoga aku dapat mengharungi segala cabaran dan dugaan tanpa terpesong dari jalan-Nya....InsyaAllah 

Tuesday, September 28, 2010

Sejenak aku berfikir....Semoga kekal dilubuk hati untuk berwaspada dan perkuatkan iman..

" Dia (Dajjal) datang dan mengajak sesuatu kaum, lalu mereka beriman dan memenuhi ajakannya. Dia memerintahkan langit sehingga turun hujan, memerintahkan bumi hingga menumbuhkan tanaman, dan sehingga haiwan ternakan menjadi lebih tinggi, lebih banyak susunya dan lebih panjang kakinya. Kemudian dia (Dajjal) datang kepada kaum lain dan mengajak mereka, namun mereka menolak ucapannya, lalu dia berpaling daripada mereka. Mereka mengalami bencana kemarau, dan mereka akhirnya tidak memiliki harta walau sedikit pun. Dajjal melalui runtuhan dan berkata, " Keluarkan hartamu!" Lalu harta terpendam itu mengikutnya seperti sekumpulan lebah."
                          (Hadis direkodkan oleh Imam Muslim IV, hal. 2252, no. 2937)

Hadis ini menunjukkan Dajal memiliki teknologi yang begitu tinggi, yang memonopoli bagi mengawal dunia. Dia juga memiliki hak paten bagi segala produk teknologi/ ilmu yang merangkumi pelbagai bidang, termasuklah:

1. Teknologi pengangkutan
2. Teknologi maklumat
3. Teknologi perlombongan
4. Teknologi ketenteraan
5. Teknologi genetik
6. Teknologi perubatan
7.Teknologi pengklonan
8.Teknologi makanan
9. Dan sebagainya.

Ingin mengetahui lebih lanjut berkenaan Dajjal sila rujuk buku ARMAGEDON 2012 oleh Muhammad Alexander penulis Bestseller Yakjuj Makjuj.

Pelbagai perkara yang menerjah di benak fikiranku setelah membaca buku ini. Apa yang ditulis sedang berlaku di dunia ini. Cuma aku belum tahu di peringkat manakah dunia ini sebelum tibanya hari kiamat. Sudah turunkah Dajjal? Siapa dajjal sebenarnya...Takut....Tak siapa tahu bilakah hari kiamat akan berlaku. Ini semua tak tercapai oleh akal kita yang bergelar hamba...

Kecanggihan teknologi hari ini benar-benar mempengaruhi masyarakat dunia. Seolah-olah dikawal dan semua orang seperti dirasuk oleh kecanggihan teknologi yang memungkinkan apa sahaja.. Mungkin bagi mereka ianya akan menerbitkan sebuah syurga apabila apa yang kita mahu akan tertunai, namun ada yang khuatir kerana mungkin inilah tanda-tanda dunia hampir kiamat... Semoga aku tidak melalui zaman pendusta Dajjal dan hari kiamat walaupun aku menginginkan kemenangan terbesar buat Islam di zaman Nabi Isa.

Monday, September 20, 2010

ALLAHUAKBAR!!!!!

BLUE HOLE OF BELIZE

BLUE HOLE OF BAHAMAS
KEDALAMAN 202 METER (663 KAKI)
LOKASI 6 METER DARI DASAR LAUT
HABITAT PELBAGAI JENIS BAKTERIA YANG MASIH BELUM DIKETAHUI SPESIESNYA


ANTARA MAKHLUK ALLAH YANG HIDUP DALAM BLUE HOLE

Terdapat pelbagai lagi keajaiban dunia yang masih belum diterokai oleh manusia. Para saintis kini sedang giat merungkai misteri-misteri keajaiban yang tak tercapai oleh akal manusia. Penemuan demi penemuan memperlihatkan kekuasaan ALLAH. Kekuasaan yang tiada tolok bandingnya. Maha Kuasa dan Maha Mengetahui....ALLAHUAKBAR!!!!!! 










Thursday, September 2, 2010

MIA : Mission In Action

This is it!
The perfect time for a mission
Check!
Ingredients! Don't take any risk- Check!
Loyang! Choose the suitable one - Check!
Penimbang! Jangan rosak - Check!
Ketuhar! Panaskan dulu - Check!
Mixture machine! Pakai tangan pun boleh - Check!
Now...
Mission in action
Follow the steps if you don't want to ruin the plan
unless barang tak cukup...
Confident in every step you take 
Belasah aje..
Don't turn back
Tak jadi kek pun tak pe teruskan sampai jadi biskut...kot pandai la kalau agak2 kantoi tu...
Keep it slowly but surely
Buat la depan TV.. Sambil tengok drama korea
Lastly, Bakar! agak2 abis satu episod drama korea angkat la...Awas jangan hangus!!
That's the best recipe to make
KUIH RAYA.....
Don't fail girls...
You can do it!!!
We can do it!!!
 


SELAMAT MENYAMBUT HARI KEMENANGAN
SALAM AIDILFITRI BUAT SEMUA.....

Tuesday, August 24, 2010

PJ IN A MISSION.....

Setiap hari kes buang bayi terpampang di dada akhbar. Menjadi satu berita yang dulunya 'HOT' tapi sekarang orang dah lali. Hari pertama Ramadhan sudah ada kes buang bayi diikuti hari kedua,ketiga dan seterusnya tetap ada. Apalah agaknya perasaan orang yang melakukan perbuatan terkutuk tu. Berapa ramai lagi bayi nak dibuang dalam tong sampah, tinggal tepi jalan, campak dalam sungai atau bagi binatang buas makan. Geram!!! memang geram!!! Naluri wanita mana yang tak geram dan marah bila seorang bayi diperlakukan sebegitu rupa kecuali mereka-meraka yang dah memang tiada hati dan perasaan. Sebagai wanita aku rasa sedih sehingga tak dapat menahan airmata apabila mendengar lagu 'Wajah Suci Itu' dendangan kumpulan Mestica.

Aku perasan dan aku rasa semua orang perasan masalah sosial dah semakin meningkat macam cendawan tumbuh lepas hujan. Tambahan pula aku akan bergelar pendidik, isu ini amat dekat dengan aku dan aku perlu ambil tahu. Bagaimana nak atasinya? Menerusi PJ (Pendidikan Jiwa). PJ merangkumi keseluruhan hidup seorang manusia Dari dalam hingga ke luar. Tiada satu pun yang tercicir. PJ menekankan JERIS iaitu Jasmani, Emosi, Rohani, Intelek dan Sosial. Semua ni perlu diterapkan dalam sesi P&P PJ.

Sekali lagi aku bersyukur kerana sering diingatkan supaya menjadi Pendidik bukan guru semata-mata. Guru dan Pendidik adalah istilah yang sangat besar perbezaannya.Namun guru sinonim dengan tugas mendidik dan gelaran pendidik ini merujuk kepada golongan ini. Mudah sahaja hendak menjadi guru. Hari-hari pergi sekolah mengajar habis masa balik rumah. Berbeza dengan pendidik, tugasnya sangat mecabar kerana perlu melahirkan produk insan yang sangat tinggi kualiti peribadinya, murah ilmunya, mudah urusannya dan yang paling penting selalu dekat dengan Penciptanya. Sebelum itu, golongan pendidik ini perlu menjadikan diri mereka hari ini lebih baik daripada semalam dan tidak pernah menanti hari esoknya, jika hari esoknya muncul semangatnya menggunung tinggi untuk menjalankan tugasnya.

Thursday, August 12, 2010

Program Tautan Kasih Kg. Jelutong Sik, Kedah

Rumah Mak dan Ayah angkat
Ust. Md Isa Bin Shafie
Mak cik Faridah
Kak Munira
Abg Yong
Abg Ngah
Baby Umairah

Pokok Tualang
Penduduk Kampung Mendapatkan Madu di sini

 Program Makan Untuk Sihat
Memberi pendedahan kepada pelajar SK Chepir mengenai pemilihan makanan yang seimbang.
Aktiviti LDK yang menjana idea dan seronok.


Menjelajah ke Alam Fantasi
Meneroka flora dan fauna yang jarang kami lihat seperti:

Buluh Betong
Pokok Tualang
Lipan Gergasi

Kepercayaan penduduk kampung berkenaan Surau dan Telaga  Bunian...

Kenduri Kampung
 
Menu:
1. Gulai kawah ayam dan batang pisang
2. Gulai Lemak ikan Talang
3. Acar timun

 Ulam-ulaman:
1. Timun
2. Petai
3. Betik
4. Pucuk Ubi
5.  Bendi

SAMBAL BELACAN & TEMPOYAK


Hari Perpisahan

Thursday, August 5, 2010

Countdown to Ramadhan

Beberapa hari lagi, umat Islam akan menyambut bulan Ramadhan. Bulan yang penuh Rahmat dan penuh keinsafan. Seperti biasa aku juga menanti bulan ini. Bertekad untuk memperbaharui diri ke arah yang lebih baik. Namun, adakah aku mampu melakukan satu penghijrahan. Tepuk dada tanya Iman......
 
Artikel ini kemuatkan dalam blog ini untuk tatapan semua yang sudi singgah utuk setitis ilmu.


ANTARA KEISTEMEWAAN DAN KELEBIHAN RAMADHAN
Pintu Syurga Dibuka Dan Pintu Neraka Ditutup.
Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud:
Apabila datangnya Ramadhan maka dibukakan pintu-pintu syurga dan ditutup pintu-pintu neraka dan dirantaikan syaitan-syaitan.
(Riwayat Bukhari dan Muslim).
Hanya Orang Yang Berpuasa Dapat Memasuki Pintu Syurga ar-Rayyan.
Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud:
Sesungguhnya di dalam syurga ada satu pintu yang dinamakan ar-Rayyan. Orang-orang yang berpuasa sahaja memasukinya manakala orang-orang lain selain mereka tidak dibenarkan.
(Riwayat Bukhari dan Muslim).
Orang Berpuasa Bergembira Ketika Bertemu Allah Taala dan Berbuka.
Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud:
Bagi orang yang berpuasa itu merasai dua kegembiraan iaitu apabila berbuka puasa dia gembira dengan berbuka puasanya dan apabila dia bertemu dengan Tuhannya dia gembira dengan ibadat puasanya.
(Riwayat Bukhari dan Muslim).
Bau Mulut Orang Yang Berpuasa Lebih Wangi Dari Kasturi.
Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud:
Demi Allah yang Muhammad berada di dalam genggamannya bahawasanya bau mulut orang-orang yang berpuasa itu lebih harum baunya di sisi Allah daripada bauan kasturi.
(Riwayat Bukhari dan Muslim).
Diturunkan al-Quran al-Karim.
Firman Allah Taala bermaksud:
Bulan Ramadhan yang padanya diturunkan (permulaan) al-Quran sebagai petunjuk bagi sekalian manusia dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan perbezaan (menjelaskan di antara yang benar dan yang salah).
(Surah al-Baqarah: ayat 185).
Amalan Puasa Dinisbahkan Khusus Kepada Allah Taala.
Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud:
Allah Taala berfirman: Setiap amalan anak Adam adalah untuknya melainkan puasa. Ia adalah untukKu dan Akulah yang akan membalasnya.
(Riwayat Bukhari dan Muslim).
Malam Lailatul Qadar.
Firman Allah Taala bermaksud:
Sesungguhnya Kami telah menurunkannya (al-Quran) pada malam kemuliaan (Lailatul Qadar). Dan tahukah kamu apakah malam kemuliaan itu? Malam kemuliaan itu lebih baik dari seribu bulan. Pada malam itu turun malaikat-malaikat dan malaikat Jibril dengan izin Tuhannya untuk mengatur segala urusan. Malam itu (penuh) kesejahteraan sampai terbit fajar.
(Surah al-Qadr: ayat 1 hingga 5).

ANTARA PERISTIWA PADA BULAN RAMADHAN (BULAN KEMENANGAN)
Peperangan Badar al-Kubra.
Pererangan ini berlaku pada 17 Ramadhan tahun kedua Hijrah.
Pembukaan Makkah.
Berlaku pada 21 Ramadhan tahun kelapan Hijrah.
Peperangan al-Qadisiyah.
Berlaku pada tahun 14 Hijrah.
Pembukaan Andalusia.
Berlaku pada tahun 92 Hijrah.
Peperangan Hittin.
Berlaku pada tahun 583 Hijrah.
Kekalahan Tentera Tartar.
Berlaku pada 25 Ramadhan tahun 658 Hijrah.
Kekalahan Israel.
Berlaku pada 10 Ramadhan tahun 1393 Hijrah.
KEKUATAN RAMADHAN MENGHADAPI SYAITAN
Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud:
Apabila datangnya Ramadhan maka dibukakan pintu-pintu syurga dan ditutup pintu-pintu neraka dan dirantaikan syaitan-syaitan.
(Riwayat Bukhari dan Muslim).
Syaitan merupakan musuh tradisi kepada anak Adam. Permusuhan ini bermula sejak dari penciptaan Nabi Adam A.S. sehinggalah ke hari qiamat. Janganlah sesekali anak Adam tunduk mengabdikan diri kepada tuntutan syaitan yang akan terus-menerus menyesatkan manusia.
Firman Allah Taala bermaksud:
Bukankah Aku telah memerintahkan kepadamu hai anak Adam supaya kamu tidak menyembah syaitan? Sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang nyata bagi kamu. Dan hendaklah kamu menyembahKu inilah jalan yang lurus.
(Surah Yasin: ayat 60 dan 61).
Firman Allah Taala bermaksud:
Syaitan menjanjikan (menakut-nakutkan) kamu dengan kemiskinan dan menyuruh kamu berbuat kejahatan sedangjan Allah menjanjikan untukmu keampunan daripadaNya dan kurnia. Dan Allah Maha Luas lagi Maha Mengetahui.
(Surah al-Baqarah: ayat 268).
Di antara peranan syaitan ke atas anak Adam ialah:
01. Berusaha mengkufurkan orang mukmin.
02. Bersifat gopoh.
03. Mengikut hawa nafsu.
04. Hasad dengki.
05. Takabbur.
06. Menghapuskan rasa takut dan ingatan manusia kepada Allah Taala.
Firman Allah Taala bermaksud:
Syaitan telah menguasai mereka lalu menjadikan mereka lupa mengingati Allah mereka itulah golongan syaitan. Ketahuilah bahawa sesungguhnya golongan syaitan itulah golongan yang merugikan.
(Surah al-Mujaadilah: ayat 19).
Di kesempatan Ramadhan kali sama-samalah kita menjauhi segala apa yang telah dilarang oleh Allah Taala dan mentaati segala apa yang diperintahkan olehNya. Semoga segala sifat-sifat dan ajakan syaitan tidak dapat menumbusi diri kita kerana syaitan telahpun dirantai sepanjang Ramadhan. Janganlah pula hawa nasfu diri turut menguasi diri tatkala mana syaitan tiada di sisi.

BEBERAPA PERINGATAN DAN NASIHAT SEPANJANG RAMADHAN
01. Hendaklah menjaga mata daripada memandang perkara-perkara yang dicela oleh agama yang mana akan melalaikan hati serta jauh dari mengingati Allah Taala.
02. Hendaklah memelihara lidah dari berbohong, bercakap dusta, bermusuh-musuhan dan membangga-bangga diri.
03. Hendaklah menjaga telinga dari mendengar perkara-perkara yang tidak baik dan haram kerana Allah Taala menyamakan mendengar perkara yang haram itu seperti memakan yang haram.
04. Menghindarkan anggota badan yang lain dari berbuat dosa dan perkara-perkara yang dilarang.
05. Jangan makan terlalu banyak ketika berbuka sampai penuh perutnya.
06. Hendaklah hati kita itu merasa goncang antara harap dan cemas setelah selesai berbuka sebab kita tidak tahu apakah puasa kita itu diterima oleh Allah atau ditolak.
PENUTUP
Mungkin setakat ini dahulu artikel ringkas saya pada kali ini. InsyaAllah saya akan menulis artikel sambungan lagi jika mempunyai kesempatan iaitu untuk memberikan penjelasan mengenai amalan dan ibadat di dalam sepanjang bulan Ramadhan ini. Apa yang ingin diingatkan di sini janganlah kita mensia-siakan peluang yang diberikan oleh Allah Taala kepada kita pada kali ini. Sama-samalah kita bermuhasabah diri dan memperbanyakkan amalan.

Terima kasih kepada,
http://buluh.iluvislam.com

Tuesday, July 13, 2010

HITUNGLAH KESYUKURANMU BUKAN KESUKAANMU

Salam,

Pembukaan yang indah untuk permulaan baru.
Setelah 3thn mendiami kolej kediaman IPG Perlis, akhirnya kami diarahkan untuk menetap dirumah sewa kerana kolej kediaman akan dilimpahi lagi dgn pelajar baru pada tahun depan. Pada mulanya terasa tal best sebab keadaan kewangan yang tidak mengizinkan. Namun berkat doa dan usaha akhirnya saya dan kwn2 dapat sebuah rumah untuk disewa RM 300 sebulan. Boleh lah share duit duduk sebumbung....Alhamdullillah semuanya berjalan lancar. Bulan depan kami akan berpindah. Syukur itu Penting supaya kita tidak riak dengan kenikmatan dunia. Apa yang berlaku pasti ada hikmahnya. Kalau kita rasa susah, kita mesti bersyukur sebab kita masih ada tempat untuk berlindung dan dilimpahi rahmah Allah.........Tidak kebuluran dan tidak dilanda musibah yang besar dan yang paling penting sekali aku masih diberi peluang sehari lagi untuk menjadi seorang guru yang baik.

Wednesday, May 12, 2010

Examination is knocking....


DOA-DOA MENGHADAPI PEPERIKSAAN

Pastikan anda mengulangkaji pelajaran anda.

Doa agar dikurniakan kefahaman yang baik dan ingatan yang sempurna sewaktu menelaah matapelajaran:
(DIBACA SEBELUM MENGULANGKAJI PELAJARAN SAMADA DARI BUKU ATAU NOTA)


(Allahummar zuqna, Ya Rabbi fahaman nabiyyiin, wa hifzaal mursaliin,
wa 'ilhaamal malaikatiil muqarrabbin, fii 'aafiyaati, ya Arhamar raahimiin
)

Maksudnya: "Wahai Tuhanku, kurniakanlah kami fahaman nabi-nabi dan hafalan para rasul
serta mendapat ilham dari para malaikat yang hampir denganMu,
juga kurniakanlah kami kesihatan Wahai Tuhan Yang Amat Pengasih"

Doa sebelum masuk kelas/dewan peperiksaan

(Wa hai yi' lanaa min amrinaa rashadaa)

Maksudnya: Ya Allah, persiapkan kami mengenai dengan urusan kami dengan petunjukMu)

Doa sewaktu lupa semasa menjawab soalan


(Subhaa na man laa ya naa mu wa laa yas huu
Allahumma zakkirnii maa nasiit
) 3 kali

Maksudnya: Maha Suci Tuhan yang tidak pernah tidur dan tidak pernah lalai,
Wahai Tuhanku, ingatkanlah aku apa-apa yang aku lupa)

Doa memohon kejayaan cemerlang -
dibaca sebelum tidur setiap hari sehinggalah keputusan peperiksaan diumumkan.

(Allahumma inni as-alukal fauza 'indal qadha
wa manaazilasy syuhada wa 'ai syas su 'a da'
wan nasra alaal a'daa')

Maksudnya: Ya Allah Kami memohon kejayaan dalam setiap ketentuan, tempat para syuhada'
dan kehidupan orang-orang bahagia serta kemenangan mengatasi musuh

dibawakan kepada anda oleh PERMAI ONLINE

Monday, May 10, 2010

Apa salahnya!!!!!

9 Mei 2010

Kejohanan Cage Futsal menjadi aktiviti aku pada hari itu. Semangat aku berkobar-kobar. Belum pernah lagi aku main Cage Futsal ni. inilah kali pertama, itupun sebab kak didi ternampak banner dekat depan Unimap. Jadi kami membuat kata sepakat ingin menyertai kejohanan tu dengan niat mencuba dan mencari pengalaman. Sesampainya aku di Kompleks Sukan Unimap Kubang Gajah, tepat jam 8.00 pagi, lengang!! Hanya kelibat beberapa orang urusetia sahaja yang kelihatan. Setelah pergi mandaftar, sekitar jam 8.30 pagi barulah kelibat peserta2 lain kelihatan. Tiba2 aku dan sahabat yang lain terpandang sekumpulan anak gadis yang beperwatakan seperti pemain bola profesional. Mereka mengenakan jersi biru, berseluar pendek dan berselipar NIKE. Style rambut pendek dan diwarnakan dengan warna perang dan coklat. manakala kasut futsal berjenama NIKE T90 mereka digantung dileher. Fuhh!!! Stylo Giler!!! Ini baru betol nak main bola.......

Aku dan sahabat2 kelihatan tertegun dengan lagak dan aksi mereka. 'Alamak diorang ni nampak cam pro je'. salah seorang sahabat bersuara. Hati aku juga tak terlepas daripada membuat sangkaan demi sangkaan. kami ketika itu hanya mengenakan pakaian jersi bewarna merah, bertudung putih dan berkasut sukan (running shoes) dan berseluar panjang. lagak dan gaya seperti pemain bola jaring aje. Kalau macam ni jadi kangkong goreng belacan la kita.

Namun bagi aku apa salahnya main bola pakai tudung dan berseluar panjang. Kenapa mesti nak pakai seluar pendek dan rambut mesti pendek dan tidak bertudung. Matlamat tidak pernah menghalalkan cara. Walaupun matlamat kita hendak bermain bola, permainan yang dipelopori oleh kaum lelaki dan pakaian yang dikenakan adalah seluar pendek, namun kita sebagai umat Islam tidak boleh mengikut cara orang bukan Islam. Tidak salah sebenarnya menutup aurat kerana setiap hukum yang Allah cipta mempunyai hikmahnya. Allah itu Maha Mengetahui. Oleh kerana permainan ini dicipta oleh orang barat, maka mereka menggubal undang2 mengikut adat dan keselesaan mereka.

Sudah menjadi lumrah orang Melayu, segala yang berkaitan dengan barat adalah moden dan baik. Oleh itu sesiapa yang mengikut cara barat diisytiharkan sebagai hebat dan bertamadun. Pepatah ' rambut sama hitam, hati lain2' tak boleh dipakai lagi, sebab orang sekarang bukan sahaja hati lain2 tapi rambut pun dah lain. Apa kata tukar jadi pepatah ' rambut dah la lain, hati apatah lagi'. Islam tidak pernah menghalang umatnya bersukan malah digalakkan lagi. Namun ada batas2 dan caranya untuk melaksanakan sukan ini. Sebab itu lah Sukan boleh jadi satu ibadah apabila disertakan dengan niat kerana Allah. Sebagai umat Islam yang telah disediakan buku panduan (al-quran) untuk hidup diatas muka bumi ini dan dikurniakan lagi akal untuk berfikir, berfikirlah secara rasional. Zionis laknatullah memang telah lama menguasai barat untuk tujuan yang satu tak lain tak bukan menyesatkan umat Islam.

Aku menulis ini bukanlah untuk menunding kepada sesiapa, sekadar untuk meningatkan diri aku dan sahabat2 lain supaya jadilah seorang muslim yang patuh pada ajaran agama. Aku bukanlah manusia hebat dalam hal2 agama. Aku hanya mengejar yang wajib, jarang sekali yang sunat. yang wajib itupun kadang2 terasa berat dihati. Namun, matlamat aku adalah untuk menjadikan hari ini lebih baik daripada hari semalam dan hari esok lebih baik daripada hari ini, tetapi hari esok belum tentu....

Syukur kerana mak dan ayahku sering mengingatkan diri aku.........Solat terutamanya...
Dari aku kecil aku sudah dimaklumkan bahawa Islam itu Benar dan Tertinggi

TERIMA KASIH MAK DAN AYAH KERANA TELAH MENYULAMI KELUARGA KITA DENGAN ISLAM....

Nukilan tulus dari hatiku.....


Sunday, May 9, 2010

PJ = Pendidikan Jasmani @ Pendidikan Jiwa



Kebelakangan ini aku kerap membaca novel2 untuk menghilangkan rasa penat dan boring. Antara novel2 yang aku telah tamatkan pembacaan ialah novel karya Ramlee Awang Mursyid iaitu Cinta Sufi, novel karya saudara Faisal Tehrani berjudul Bila Tuhan Berbicara dan juga sebuah novel karya anak muda yang sebaya dengan aku iaitu saudara Hilal Asyraf dengan karyanya berjudul VT (Volleyball Team).

Pada mulanya, aku membaca kesemua novel ini hanya sekadar untuk mengubat jiwa yang homesick. Namun pelbagai ilmu dan pengajaran yang aku dapat melalui novel2 ini. Penulisan saudara Hilal yang paling berkesan dalam jiwa aku. Menggunakan konsep Sukan Itu Ibadah, beliau telah merungkaikan erti sukan bagi seorang muslim. Penceritaannya bermula di sebuah sekolah Maahad At-Tarbiyyah al-Islamiyyah (MATRI) di Perlis. Seorang guru baru yang dalam perjalanan menuju ke sekolah MATRI untuk menunaikan tanggungjawabnya sebagai pendidik telah ditanya oleh seorang pemandu teksi.

'Cikgu mengajar apa?'
'Saya ajar PJ pak cik.'
'oh, Pendidikan Jasmani.'
'Pendidikan Jiwa.' sambil tersenyum.

Cikgu hussam di beri tanggungjawab mendidik jiwa dan akhlak pemain-pemain bola tampar MATRI. Kesemua pemain2 tersebut mempunyai pelbagai masalah dan merupakan pelajar yang sangat bermasalah di MATRI.Pelbagai cara dan teknik yang digunakan untuk melembutkan hati2 yang keras ini.

1. latihan yang kuat dan berat diseimbangkan dengan qiamullail di tengah malam .
2. Sesi memanaskan badan untuk mempersiapkan otot untuk beraksi diseimbangkan dengan doa Rabitah bagi mengikat ukhuwah berpasukan.
3. Pemakanan yang seimbang untuk tubuh badan diimbangkan lagi dengan usrah dan tazkirah di malamnya supaya menjadi makanan jiwa supaya lebih kuat.
4. Teknik asas permainan di perkuat serta diimbangi dengan pengukuhan asas iman serta titip2 kesabaran dan kesungguhan.
5. strategi permainan diatur berpandukan strategi peperangan di zaman Rasullullah SAW dan sahabat2 baginda.
6. Niat diperbetul, Sukan sebagai satu ibadah. Membawa Islam di mata dunia menerusi sukan dan memastikan Islam yang tertinggi.
7. Perjuangan disemarakkan dengan laungan Allahuakbar!!!!!!

Tahniah saudara Hilal Asyraf.. Walaupun ana sebaya dengan enta, namun ana masih tidak mampu menulis sehebat enta. Terima kasih kerana menulis buku ini kerana buku ini amat bermakna buat ana yang bakal bergelar cikgu PJ. Semoga Allah memudahkan segala urusan enta. Allahuakbar!!!!!

KARYA HILAL ASYRAF DIPUJI DALAM BERITA HARIAN

Oleh Rashiqah Ilmi Abd Rahim
rashiqah@bharian.com.my

LAMAN Web http://aladibafzan.wordpress.com memuji secara melangit novel VT karya penulis muda, Hilal Asyraf, apabila mengiktirafnya sebagai karya yang membawa revolusi dalam bidang penulisan.

Novel realisme terbabit didakwa mampu menandingi kehebatan novel pop-Islam, Ayat Ayat Cinta karya Habiburrahman el-Shirazy berdasarkan kemampuan penulis menerapkan idea melalui pengalaman dan realiti kehidupan masyarakat, tanpa mengetengahkan unsur cinta.

Penulis web, Aladibafzan, dilaporkan berkata keberanian Hilal tidak memasukkan unsur cinta dalam novelnya, sebaliknya memilih nilai persahabatan dan kemanusiaan sebagai tema utama, wajar dipuji kerana karyanya itu ternyata melekat di hati pembaca.

“Novel ini adalah percubaan Hilal untuk terjun ke dalam dunia penulisan sastera serius kerana nilai yang diterapkan memberi kesan kepada pembaca. Mungkin inilah masanya untuk kita mengubah selera pembaca daripada novel pop-Islam dan picisan kepada karya berunsur Islam tulen,” laman web terbabit melaporkannya berkata.


Aladibafzan turut memuji gaya bahasa santai Hilal dalam novel berkenaan sehingga pembaca tidak ‘diberatkan’ untuk memahami kisah garapan penulis dan keseimbangan teknik dialog dan monolog menjadi tarikan kepada pembaca untuk menghayati novel sulung penulis itu.

“Malah pada penghujung setiap bab novel terbabit ditutup dengan teknik mendebarkan bagi memberi peluang kepada pembaca berfikir dan membuat andaian terhadap kesudahan kisah setiap bab,” lapor laman terbabit.

VT mengisahkan suka duka pasukan bola tampar Ma’had Attarbiyyah al-Islamiah Perlis (Matri) yang dianggotai penulis sendiri dan memaparkan kisah benar di sekolah berkenaan, selain menggunakan nama sebenar anggota sebagai watak.

Aladibafzan memperakukan kaitan aspek Islami dan realisme yang ditonjolkan dalam VT dapat dilihat menerusi unsur hubungan pencipta dengan manusia dan diterap dalam realiti pasukan bola tampar itu.

“Novel ini cuba membuktikan bahawa walaupun tidak mempunyai stamina atau kemudahan sukan yang lengkap, tetapi hubungan erat antara Tuhan dan manusia menjadi punca kejayaan yang hakiki, duniawi atau ukhrawi,” ujarnya dalam laman terbabit.

Hilal dikatakan cuba mengaitkan bahawa ketiadaan hubungan antara pencipta dan manusia boleh menjadi punca kerenggangan hubungan sesama manusia iaitu aspek yang jarang diketengahkan penulis tempatan yang lebih gemar kepada kisah cinta.
Penulis web itu turut tertarik dengan pemilihan latar yang menjadi ciri penting dalam menghasilkan karya bersifat realiti seperti tempoh persekolahan dari awal semester pertama (Januari) sehingga akhir cuti semester (akhir Mei- awal Jun), di samping waktu kejohanan pada pertengahan Mei.

Terus ke web:
http://ms.langitilahi.com/pengalaman-saya-masuk-berita-harian/

Thursday, May 6, 2010

SURAT UNTUK MAK...

Mak...
janganlah sedih ibah tak dapat balik buat sirih junjung....
Mak...
Janganlah lah sakit2 urat, sebab dah jarang anak2 mak tolong urut kan sekarang...
Mak...
janganlah berhenti berleter, sebab anak2 mak rindu nak dengar suara mak, walaupun dalam corong telefon....
Mak...
janganlah risau anak2 mak sekarang jauh dengan mak, sebab pesanan mak dgn ayah selalu jadi keutamaan kami...
Mak...
janganlah takut anak2 perempuan mak tak pandai masak, sebab kami kat sini cukup training...
Mak...
janganlah menangis kalau hati tengah sedih... kitakan kawan... nangis sama2... gelak sama2...sharing is caring...
Mak...
Rindu nya dekat mak
Mak...
susahnya nak cari diri sendiri, berliku-liku jalannya...
Mak...
Anak2 mak sekarang sedang melalui proses kematangan...
Mak...
Susahnya nak berubah... ada je halangan
Mak...
jangan risau anak mak ni pasti buat yang terbaik
Mak...
terima kasih...

makkkkkk!!!!!!!!!!!!!

adusss...rasa macam homesick bukan kepalang dah ni....

Mak, jangan risau sebab anak mak ni bercita2 nak jadi CIKGU... Kerjaya yang paling mulia di sisi ALLAH SWT....

Sunday, April 25, 2010

the story of sirih junjung




PErtandingan sirih junjung!!!!!!!
hah!!!!

didier drogba : jom ar kite masuk competition tu...
adebayor : saya tak yakin la boleh menang..tendang bola reti la..
didier drogba : huh, ingat kite main bola, tak reti ke buat benda alah tu..
adebayor : memang tak reti pun.. ingat senang ke nak buat sirih junjung tu..
didier drogba : belum cuba belum tau. ni hah aku ada borrow magazine pengantin from Yaya ni. bleh buat rujukan sikit.

adebayor : sejak bila lak Yaya Torres baca maqazine rope ini..Ah, whatever la... ni kira konpem masuk la ni?

didier drogba : yo la..
adebayor : ok la..jangan tak jadi junjung dah lah sirih tu..kang jai sirih tergolek pulak kang....

beberapa jam sebelum pertandingan...

didier drogba : mano nak cari sirih ni hah...kat pasar tadi pon dapat sirih tak berapa nak elok.

adebayor : rope ini kalah la kite..
wawa torey : hang ni la, semangat rope tikuih, cuba jgn pikiaq pasai kalah.dah la jom p makan dulu.. baru ada tenaga nak lawan..baru boleh fokus..
didier drogba : hek eleh gaya cam main bola je...

di sebuah restoren.. pekena nasi lemak dulu,,

adebayor : apa kate kite p tanya tokey kedai. kot la belakang rumah dia ada pokok sirih. boleh beli sket

didier drogba : makcik2.. ada pokok sirih tak?
makcik : tak dok la.. nak buat apa? siapa nak kahwin?
didier drogba : tak de sape makcik. nak masuk pertandingan je.
makcik : cuba p tanya rumah makcik kat seberang jalan tu. rumah dia ada pokok sirih...

berbekalkan sirih yang makcik Lebaq sedekahkan, maka didier drogba dan adebayor memulakan pertandingan tersebut.

pulun punya pulun, cucuk punya cucuk, akhirnya siap juga sirih junjung tersebut..tapi tak dapat la juara.. buleh nombor dua pun jadi la..


Saturday, April 24, 2010

Hlovate..siapakah dia? he or she?




Nama Hlovate memang popular....
sebut je nama dia aku mesti tergelak dek penangan bahasa basah ala kadar plus selamber dalam novel dia. Tak pernah satu pun novel dia yang tak buat aku gelak. Memang sempoi dan berasap... Tapi siapa sebenarnya penulis novel aA+bB ni yang hanya dikomersialkan dengan nama HLOVATE.

Mula2 baca novel aA + bB, hlovate dah curi masuk dalam jiwa aku. Sikit2 dia curi hati aku... now i'm the BIG fan of HLOVATE. Baca story GT_i dalam blog dia aku teringat zaman sekolah dulu... Penulisan Hlovate amat dekat dengan hidup aku time sekolah dulu. Sape2 yang pernah duduk hostel, memang penulisan dia terkesan di hati. Lepas tu aku terus baca Schubert Serenade. Olahan yang sama digunakan, bahasa basah selamber tahap tak ingat dunia.

Baru2 ni aku captured pulak 5 Tahun 5 Bulan... Aku cam dapat rasa yang Hlovate ni seorang pelajar medic sebab olahan dia pasal medicine things memang menjatuhkan rahang aku. Walaupun aku memang bukan budak medic dan olahannya memang ada yang aku tak faham. But dun worry, bila lagi nak tau pasal medic, nak harap buka buku medic... bdk2 medic sendiri pun naik migrain.. ni kan aku.....

Now, ada 2 orang novelist yang berjaya menawan hati aku iaitu RAM and HLOVATE.... kedua-duanya mempunya gaya penulisan yang jauh berbeza but diorang lah penghapus boring aku. Dalam selamber2 HLOVATE dan semisteri2 RAM mereka tak pernah lupa akan agama ISLAM. Menyemarakkan Ad-din dalam setiap watak novel mereka merupakan satu usaha yang amat aku kagumi.Dan aku rasa sape2 yang memang dah baca novel mereka, memang jatuh hati dengan story diorang ni. So, aku harap RAM n HLOVATE dapat story dan terus berstory untuk kitorang...Dan terus mengngatkan remaja mengenai cara hidup Islam yang sebenarnya....

Wednesday, April 21, 2010

Happie Birth Dayzzzzz!!!!!

spoil nye...
ngeee.. boring tahap rasa nak gigit jari je.
even i have a lot of report to finish, still tak de mood nak buat
takkan nak ngadap komputer tulis report je sepanjang hari.. naik juling mata aku nanti..
desktop pula rosak, aduishh!!!
ni tulis blog ni pun pakai didier drogba (kak DD) punya laptop..
Cadangnya nak puasa ganti hari ni..but pagi tadi tak terbangun sahur
woke up je rasa thirsty sangat.. apa lagi dapat teguk air setengah botol ..fuhh lega

Hari ni Birthday Paan, just wish him happy birthday aje.. no present.. tak de pitih loh.
Teringat time birthday kat Hostel... Siap buat war telur mentah vs tepung gandum cap layang2 lagi. Check line!!! clear!!! telur pun dibaling tepat mengena badan birthday boy tersebut..kepulan asap yang putih berkepul2 menghujani sehingga membentuk doh di atas lantai apabila teradun dengan telur tadi... nak version hard core lagi.... telur tembelang + vinegar...hahahaha..devil punya angkara sungguh....

..........................................................................................................................................................................

THINKING??????
........................................................................................................................................................................

Perlu ke bagi hadiah Birthday? kalau tak bagi terasa hati ke? kalau orang bagi terima aje.. tapi apa sebenarnya nilai hadiah birthday ni?

penghargaan?......untuk apa? sebab berjaya hidup sampai usia sekarang? huh?
peringatan?.......bukan ke tiap2 hari ingat?
sedekah?.......... kenapa hari brithday je?
tanda sayang? kasih? cinta?......tak cukup ke dengan wish.. sayang, cinta atau kasih tak dinilai dari asek material.

perlu ke sambut hari lahir ni? baling telur + pekena kan tuan punya badan cukup2? kalau kita renung balik... usia kita ni hanyalah pinjaman. Allah yang bagi kita semua ni.. Healthy, life, money, love and everything come from HIM. so, hadiah apa yang paling sesuai untuk sambut hari lahir ni.

Pray - solat dan doa tu merupakan tandanya kita syukur pada DIA sebab bagi kita kehidupan ni. mungkin kita boleh recite the sentences from ALLAH Love Letter (Quran) pada hari jadi kita ataupun hari jadi sesiapa yang kita kenal with hope he or she can peform well in ibadah and aim for victory of life and after life.

so, janganlah terbiasa sambut birthday dengan nilai material tak bertempat..sepatutnya kita berterima kasih pada Allah bukan nya pada diri kita atau orang lain. sebab Allah yang empunya sekalian alam...
boleh nak bagi hadiah but.... jangan melebih2 or membazir.. just enough for a wish from a noble heart....deep2 inside... or a present yang boleh memberi 1001 benefits to a person.

kepada semua rakan2 yang menyambut hari lahir pada hari ini.. Happy Birthday.. semoga dipanjangkan umur dan semoga hidup anda di berkati ALLAH... Amin....

Tuesday, April 20, 2010

fake it till u make it!!!

kadang2 kita kena paksa baru terbiasa..

FAKE IT TILL YOU MAKE IT...
kalau dah biasa tak solat,.. rompong2 aje setiap hari. paksa juga diri tu solat setiap waktu.. nanti kalau dah terbiasa nak tinggal pun dah payah.
kalau jarang baca al-quran, paksa diri baca mula-mula sekali seminggu, lepas tu 3 kali seminggu, then everyday recite it. paksa jangan tak paksa!!!!!

cakap dekat diri kita sendiri. 'Aku mesti buat' baru lah ada motivasi nak buat.
Kita kena tegas dengan diri kita sendiri barulah kita akan jadi budak baik......

apa dalam inbox mind aku hari ni?

Semenjak balik dari PL ni, memanjang aje kena fire dengan lecturer. Naik pening dan berasap juga dah kepala ni. Sampai kena tahap 'HANG TERUKKK, LEMBAPP,BALUT LIAT ..........!!!!'. Itu lah hakikatnya yang dah berlaku pada geng PJ batch aku ni. Semangat setiakawan tahap gunung everest punya tinggi... tahap tak ingat dunia punya..

Seronok jugak walaupun kena marah je. Time ni lah nak belajar organize sesuatu projek yg perfect lagi mantap. Kalau tak ditegur takkan tau mana salahnya, mana kelemahannya. kerja dengan ramai orang memang susah pasal banyak kepala. Bila banyak kepala banyaklah songehnya. that is why sikap profesional tu penting bg every teacher kat dunia ni. Kita jugak kena belajar terima teguran and jangan cepat melenting. ini tak pantang ditegur ada je yang melenting macam bertih jagung.

Apa pun aku nak habak mai, aku berjaya mengayuh kayak daripada pukul 12 tgh sampai pukul 6 ptg. Letih tu biasa lah. sesampai aje aku dekat pantai rasa macam lumpuh satu badan. Tangan dah rasa semacam je. pukul semut pun tak mati agaknya. Punyalah lembik tahap puding caramel. Tapi memang syok habis walaupun aku tak berpa nak faham dengan aku punya partner kayak. Ada ke dah separuh perjalanan boleh mengantuk. Orang kayuh bagai nak gila penatnya, dia boleh pulak sleepy siap menguap lagi. memang otak tak cukup O2 kot time tu.

Ada pulak time tgh2 laut tu dok nyanyi. kalau lagu yang indie or unformal takpa la jugak, ini dok nyanyi lagu perkhidmatan awam tgh2 laut macam tu. sungguh patriotik betul. Siap sedia berkhidmat dengan kerajaan Malaysia ni... Aku pun join sekaki la... hehehe.. Bukan apa nak mengelakkan masalah mental dan stress berlaku. Cabaran nya tetap best. masa tu lah nak tau kemampuan diri dan kenal diri sendiri.

Wednesday, March 31, 2010

x-TOL 2010: Mission to Accomplish

DATE: 4 APRIL - 9 APRIL 2010
LOCATION: TUBA ISLAND, LANGKAWI
MISSION: 1) CANOE EXPEDITION
2) ABSEILING
3) ORIENTEERING
4) GROUP CAMP (SURVIVAL)


WITH ALL THE INFORMATION, I WILL ACCOMPLISH THIS MISSION WITHOUT TURNING BACK UNTIL I FIND SOMETHING INSIDE ME AND ANYTHING BEHIND. I WILL FACE THE OBSTACLES AND CURE THE PAIN BY MYSELF...IT WILL HAPPEN UNTIL I SUCCESS!!!!

Sunday, March 21, 2010

Saturday, January 16, 2010

Aku telah pun membaca novel 9 nyawa karya Ramlee Awang Mursyid. Terima kasih buat mak yang telah membelikan buku kegemaranku. Apabila karya seseorang diterbitkan, pasti respon audien yang ditunggu-tunggu. Aku merupakn peminat karya novelist thriller no.1 Malaysia RAM, Kebanyakan novelnya membawa penceritaan yang unik dan menarik. Trilogi Bagaikan Puteri dan kisah penggembaraan seorang Tombirou merupakan novel-novel kegemaranku. Baru-baru ini novel 9 nyawa telah dipasarkan.

 

9 Nyawa mengisahkan seorang wanita yang terlibat dalam kemalangan jalan raya dan mengalami koma. Semasa dalam koma, watak dibawa menerokai dunia sebenar kehidupannya yang penuh dengan jawapan yang tidak diduga menerusi alam antara hidup dan mati. Watak ini berjumpa dengan seorang lelaki yang buta matanya namun celik mata hatinya. Lelaki ini mampu mendengar suara2 hamba Allah yang berada di alam antara hidup dan mati yang memohon pertolongannya.Lelaki ini merupakan seorang yang taat beribadat kepada Allah dan dia yakin bahawa apa yang berlaku terhadap dirinya adalah kehendak Allah. Apa yang menarik menerusi penceritaan novel ini ialah sikap seorang ibu yang sangat menyayangi anaknya sehingga sanggup berbuat apa sahaja untuk memastikan anaknya berada dalam keadaan sihat.Duit sudah tidak menjadi keutamaanya. namun disebalik kekayaan yang dikecapi sang ibu, ibu ini tidak pernah bersujud setelah sekian lama sehingga mempercayai perkara-perkara tahyul yang menyebabkan anaknya akan mati. Novel ini mempunyai unsur-unsur Islamik yang kuat. Oleh itu tidak rugi untuk membacanya.

 

Bercakap mengenai ibu bapa, hari ini kawan ku menceritakan bahawa di kangar ini terdapat hamba Allah yang sanggup membuang ayah kandungnya dengan alasan tidak mahu menjaganya kerana menyusahkan. Menurut satu sumber Seorang anak telah meninggalkan ayahnya di tepi jalan. Betapa kejamnya anak ini.Lebih baik tinggalkan ayah itu di rumah orang tua daripada dibiarkan di tepi jalan. hina sangatkah seorang ayah yang dulunya berpenat lelah mencari nafkah untuk memastikan kita dan mak kita ada tempat perlindungan, ada banda nak makan,ada duit nak belanja sekolah, beli baju baru,lanjutkan pelajaran sana-sini. Sampai masa apabila dah berjaya ditnggalkan begitu shj. Salah siapa semua ni. Tak cukup lagi ke dengan hasil produk luar nikah yang kita dah hasilkan,dengan sampah-sampah yang tak boleh nk dilupskan,dan sekarang kita nak buat mak dan ayah kita macam sampah!!!!!Bertaubatlah wahai anak!!!!

 

Baru-baru ini aku dan kwn2 telah diberi pilihan untuk melawat rumah anak yatim atau pun rumah orang tua. Kami  telah memilih untuk ke rumah orang tua. Tujuannya, adalah untuk mendekatkan diri dengan warga emas yang telah banyak berjasa kepada kita namun tak pernah dihargai.Aku sedih sebab mereka ni ibarat mak dan ayah aku sendiri. Kenapa mereka tak sanggup untuk menjaga mak dan ayah sendiri.Beberapa tahun dulu masa tok we aku terlantar sakit di rumah, mak aku tak pernah membiarkannya begitu sahaja. Mak jaga ibunya sendiri macam seorang ibu menjaga anak kecilnya. Aku merupakan saksi bagaimana mak menukarkan lampin pakai buang pada tok we, memandikn tok we, bersihkan badan dia sehingga lah tok we menghembuskan nafasnya yang terakhir. Mak aku tak pernah mengeluh begitu juga ayah aku.Jadi aku juga akan menjaga mak dan ayah aku nanti. Nak buang mereka macam sampah atau hantar mereka ke rumah orang tua?...tidak sama sekali!!itu janji aku pada diri aku sendiri!!!

 

Friday, January 15, 2010

Bersyukurlah...

Tahun 2010 bakal menyaksikan diriku berada selangkah lagi di hadapan. Usiaku bakal menjangkau 21 thn. Usia yang sudah berhak untuk memilih dan membuat sesuatu keputusan besar dalam hidup. Bermula juga hidup aku sebagai penuntut tahun 2 di IPGM Perlis. Tahun ini bakal menyaksikan kedewasaanku dalam menjalani aktiviti luar yang mencabar. Adakah ianya bakal menjadi satu aktiviti luar yang paling mencabar dalam hidup aku. Lebih mencabar daripada apa yang aku lalui tahun lepas.

Saidina Umar al-Khattab berkata:
"ajarkanlah anak-anak kamu berenang,menunggang kuda, menembak dan mempertahankan diri"

Pada mulanya aku menyertai pasukan sukarela Wataniah bukan kerana ilmunya tetapi kerana elaun latihan. jelaslah bahawa duit mampu menjerat aku. namun apa yang berlaku ada hikmah disebaliknya.

Penyertaan aku ke Khemah Tahunan Wataniah telah membuktikan bahawa aku adalah insan yang lemah yang mampu menjadi kuat lebih daripada jangkaanku.Ayahku pernah berkata mengenai minda dibawah sedar. Minda ini seperti 'Iceberg'. Ia hanya menimbulkan 7% dirinya dipermukaan air namun dirinya yang 93% lagi terletak di dalam air. 'Iceberg' inilah yang mampu menenggelamkan keegoon manusia iaitu 'Titanic'.

Bagaimanakah rasanya apabila terpaksa berjalan jauh di tempat yang gersang dan di kawasan berbukit sambil membawa beban yang berat? Bagaimana pula rasanya tidur di dalam tanah yang berlumpur dan hanya beralaskan ponco serta pakaian yang basah? Boleh mendengar gigi berlaga-laga akibat kesejukan. Apa pula kata pacat apabila manusia ini terkial-kial membuangnya daripada tubuh. Apa rasanya kalau tidak dapat mandi selama 4 hari dan apa rasanya jika tiada sesiapa yang akan mengingatkan kita untuk bersolat pada saat-saat yang sungguh tidak selesa ini. Arah kiblat pun tak tahu dan azan tidak kedengaran.

Semuanya terletak pada diri kita sendiri. Bagi aku inilah dugaan paling hebat pernah aku terima. Dugaan untuk menunaikan perintah Allah ketika dalam keadaan yang sangat susah. Susah rasanya berada dalam kalangan orang-orang yang tidak menunaikan solat. Aku seperti tiada panduan. Tambahan pula itulah pertama kali aku masuk ke hutan dalam keadaan situasi peperangan dan bukan rekreasi. Panduan aku hanyalah kepada ilmu yang aku dapat semasa mendengar kuliah maghrib berkenaan cara-cara bersolat di medan perang.

Aku mencari tempat untuk bersolat di sekitar kawasan Platun aku. Memandangkan aku tidak dibenarkan meninggalkan kawasan kubu. Disebelah Tempat tidurku terdapat suatu ruang kecil yang berlumpur. Hanya bertawakal kepada Allah kerana aku memang tidak tahu arah kiblatnya dan terasa rugi kerana tidak membuat cukup persediaan. Aku sekadar membentangkan ponco ku untuk mengalas kepalaku ketika sujud. Dengan hanya berpakaian loreng yang basah dan lumpur yang terpalit diseluarku, berkasut butt yang penuh dengan lumpur dan senjata disangkut dibadan, aku memulakan solat ku.

Aku merasakan bahawa itulah solat yang paling khusyuk yang pernah aku buat dalam hidup aku. apabila aku mengangkat takbir, terasa seperti darahku berderau dan automatik airmata aku jatuh ke pipi. Betapa hibanya rasa pada ketika itu. jika sebelum ini tiada apa yang aku rasa ketika mengangkat takbir. Aku hanya mengetahui maknanya sahaja namun aku tidak menghayatinya.
Diakhir solatku, aku bermohon kepada Allah supaya diberikan kekuatan untuk meneruskan aktiviti ini dan menjadikan aktiviti ini sebagai titik mula untuk aku berubah menjadi seorang wanita yang berjiwa teguh dan kental.

Pengalaman solat di dalam lumpur, di atas batu sungai, di dalam kubu membuatkan aku berasa sangat bersyukur kerana dikurniakan sebuah negara yang aman dan tiada peperangan. Aku mempunyai tempat untuk berlindung dan tempat yang selesa untuk beribadah serta menuntut ilmu. Namun hakikat manusia, apabila berada di zon selesa kita lupa siapa diri kita dan kita alpa pada perintah Allah.

Mengapa Hijrah itu sering dikaitkan dengan jihad. Pengrhijrahan daripada keburukan kepada kebaikan bukanlah perkara yang mudah kerana musuh paling besar dan kejam di muka bumi ini adalah diri kita sendiri, dan jihad yang paling besar ialah jihad melawan nafsu yang ada dalam diri kita.

Namun apa yang penting kita perlu mempunyai tekad untuk berubah. sekurang-kurangnya tekad itu akan memacu kita kearah kebaikan, dan tekad itu perlulah seiringan dengan usaha doa dan tawakkal kepada Allah.