Monday, May 10, 2010

Apa salahnya!!!!!

9 Mei 2010

Kejohanan Cage Futsal menjadi aktiviti aku pada hari itu. Semangat aku berkobar-kobar. Belum pernah lagi aku main Cage Futsal ni. inilah kali pertama, itupun sebab kak didi ternampak banner dekat depan Unimap. Jadi kami membuat kata sepakat ingin menyertai kejohanan tu dengan niat mencuba dan mencari pengalaman. Sesampainya aku di Kompleks Sukan Unimap Kubang Gajah, tepat jam 8.00 pagi, lengang!! Hanya kelibat beberapa orang urusetia sahaja yang kelihatan. Setelah pergi mandaftar, sekitar jam 8.30 pagi barulah kelibat peserta2 lain kelihatan. Tiba2 aku dan sahabat yang lain terpandang sekumpulan anak gadis yang beperwatakan seperti pemain bola profesional. Mereka mengenakan jersi biru, berseluar pendek dan berselipar NIKE. Style rambut pendek dan diwarnakan dengan warna perang dan coklat. manakala kasut futsal berjenama NIKE T90 mereka digantung dileher. Fuhh!!! Stylo Giler!!! Ini baru betol nak main bola.......

Aku dan sahabat2 kelihatan tertegun dengan lagak dan aksi mereka. 'Alamak diorang ni nampak cam pro je'. salah seorang sahabat bersuara. Hati aku juga tak terlepas daripada membuat sangkaan demi sangkaan. kami ketika itu hanya mengenakan pakaian jersi bewarna merah, bertudung putih dan berkasut sukan (running shoes) dan berseluar panjang. lagak dan gaya seperti pemain bola jaring aje. Kalau macam ni jadi kangkong goreng belacan la kita.

Namun bagi aku apa salahnya main bola pakai tudung dan berseluar panjang. Kenapa mesti nak pakai seluar pendek dan rambut mesti pendek dan tidak bertudung. Matlamat tidak pernah menghalalkan cara. Walaupun matlamat kita hendak bermain bola, permainan yang dipelopori oleh kaum lelaki dan pakaian yang dikenakan adalah seluar pendek, namun kita sebagai umat Islam tidak boleh mengikut cara orang bukan Islam. Tidak salah sebenarnya menutup aurat kerana setiap hukum yang Allah cipta mempunyai hikmahnya. Allah itu Maha Mengetahui. Oleh kerana permainan ini dicipta oleh orang barat, maka mereka menggubal undang2 mengikut adat dan keselesaan mereka.

Sudah menjadi lumrah orang Melayu, segala yang berkaitan dengan barat adalah moden dan baik. Oleh itu sesiapa yang mengikut cara barat diisytiharkan sebagai hebat dan bertamadun. Pepatah ' rambut sama hitam, hati lain2' tak boleh dipakai lagi, sebab orang sekarang bukan sahaja hati lain2 tapi rambut pun dah lain. Apa kata tukar jadi pepatah ' rambut dah la lain, hati apatah lagi'. Islam tidak pernah menghalang umatnya bersukan malah digalakkan lagi. Namun ada batas2 dan caranya untuk melaksanakan sukan ini. Sebab itu lah Sukan boleh jadi satu ibadah apabila disertakan dengan niat kerana Allah. Sebagai umat Islam yang telah disediakan buku panduan (al-quran) untuk hidup diatas muka bumi ini dan dikurniakan lagi akal untuk berfikir, berfikirlah secara rasional. Zionis laknatullah memang telah lama menguasai barat untuk tujuan yang satu tak lain tak bukan menyesatkan umat Islam.

Aku menulis ini bukanlah untuk menunding kepada sesiapa, sekadar untuk meningatkan diri aku dan sahabat2 lain supaya jadilah seorang muslim yang patuh pada ajaran agama. Aku bukanlah manusia hebat dalam hal2 agama. Aku hanya mengejar yang wajib, jarang sekali yang sunat. yang wajib itupun kadang2 terasa berat dihati. Namun, matlamat aku adalah untuk menjadikan hari ini lebih baik daripada hari semalam dan hari esok lebih baik daripada hari ini, tetapi hari esok belum tentu....

Syukur kerana mak dan ayahku sering mengingatkan diri aku.........Solat terutamanya...
Dari aku kecil aku sudah dimaklumkan bahawa Islam itu Benar dan Tertinggi

TERIMA KASIH MAK DAN AYAH KERANA TELAH MENYULAMI KELUARGA KITA DENGAN ISLAM....

Nukilan tulus dari hatiku.....


2 comments:

NIA said...

solat itu kunci kepada segala yang indah belaka :)

mak said...

I'm proud of you!