Saturday, January 16, 2010

Aku telah pun membaca novel 9 nyawa karya Ramlee Awang Mursyid. Terima kasih buat mak yang telah membelikan buku kegemaranku. Apabila karya seseorang diterbitkan, pasti respon audien yang ditunggu-tunggu. Aku merupakn peminat karya novelist thriller no.1 Malaysia RAM, Kebanyakan novelnya membawa penceritaan yang unik dan menarik. Trilogi Bagaikan Puteri dan kisah penggembaraan seorang Tombirou merupakan novel-novel kegemaranku. Baru-baru ini novel 9 nyawa telah dipasarkan.

 

9 Nyawa mengisahkan seorang wanita yang terlibat dalam kemalangan jalan raya dan mengalami koma. Semasa dalam koma, watak dibawa menerokai dunia sebenar kehidupannya yang penuh dengan jawapan yang tidak diduga menerusi alam antara hidup dan mati. Watak ini berjumpa dengan seorang lelaki yang buta matanya namun celik mata hatinya. Lelaki ini mampu mendengar suara2 hamba Allah yang berada di alam antara hidup dan mati yang memohon pertolongannya.Lelaki ini merupakan seorang yang taat beribadat kepada Allah dan dia yakin bahawa apa yang berlaku terhadap dirinya adalah kehendak Allah. Apa yang menarik menerusi penceritaan novel ini ialah sikap seorang ibu yang sangat menyayangi anaknya sehingga sanggup berbuat apa sahaja untuk memastikan anaknya berada dalam keadaan sihat.Duit sudah tidak menjadi keutamaanya. namun disebalik kekayaan yang dikecapi sang ibu, ibu ini tidak pernah bersujud setelah sekian lama sehingga mempercayai perkara-perkara tahyul yang menyebabkan anaknya akan mati. Novel ini mempunyai unsur-unsur Islamik yang kuat. Oleh itu tidak rugi untuk membacanya.

 

Bercakap mengenai ibu bapa, hari ini kawan ku menceritakan bahawa di kangar ini terdapat hamba Allah yang sanggup membuang ayah kandungnya dengan alasan tidak mahu menjaganya kerana menyusahkan. Menurut satu sumber Seorang anak telah meninggalkan ayahnya di tepi jalan. Betapa kejamnya anak ini.Lebih baik tinggalkan ayah itu di rumah orang tua daripada dibiarkan di tepi jalan. hina sangatkah seorang ayah yang dulunya berpenat lelah mencari nafkah untuk memastikan kita dan mak kita ada tempat perlindungan, ada banda nak makan,ada duit nak belanja sekolah, beli baju baru,lanjutkan pelajaran sana-sini. Sampai masa apabila dah berjaya ditnggalkan begitu shj. Salah siapa semua ni. Tak cukup lagi ke dengan hasil produk luar nikah yang kita dah hasilkan,dengan sampah-sampah yang tak boleh nk dilupskan,dan sekarang kita nak buat mak dan ayah kita macam sampah!!!!!Bertaubatlah wahai anak!!!!

 

Baru-baru ini aku dan kwn2 telah diberi pilihan untuk melawat rumah anak yatim atau pun rumah orang tua. Kami  telah memilih untuk ke rumah orang tua. Tujuannya, adalah untuk mendekatkan diri dengan warga emas yang telah banyak berjasa kepada kita namun tak pernah dihargai.Aku sedih sebab mereka ni ibarat mak dan ayah aku sendiri. Kenapa mereka tak sanggup untuk menjaga mak dan ayah sendiri.Beberapa tahun dulu masa tok we aku terlantar sakit di rumah, mak aku tak pernah membiarkannya begitu sahaja. Mak jaga ibunya sendiri macam seorang ibu menjaga anak kecilnya. Aku merupakan saksi bagaimana mak menukarkan lampin pakai buang pada tok we, memandikn tok we, bersihkan badan dia sehingga lah tok we menghembuskan nafasnya yang terakhir. Mak aku tak pernah mengeluh begitu juga ayah aku.Jadi aku juga akan menjaga mak dan ayah aku nanti. Nak buang mereka macam sampah atau hantar mereka ke rumah orang tua?...tidak sama sekali!!itu janji aku pada diri aku sendiri!!!

 

No comments: