Monday, July 20, 2009

muzium tentera darat


kalau panjang umur aku akan sampai di kapsul ini untuk tengok sendiri apa yang ada dalam kapsul ni.


ingat senang ke nak masuk dalam kereta kebal ni. sempit giler... camner la diorang bleh duduk lama2 dalam nih..


tak dapat bawak.. posing kat pintu pun jadi.....


aku and zue...kat kereta kebal angkatan tentera darat Malaya....


memori di Pusasda. tak pernah terlintas pon difikiran yang aku akan terjerumus dalam bidang ketenteraan.


sepanjang di muzium aku dapat rasa 'seriau' terutamanya bila masuk ke dalam terowong jepun. aku rasa ngeri dan takut dengan orang jepun. sebab diorang boleh gali terowong daripada siam sampai ke tanah melayu yakni Hulu Langat tanpa pengetahuan orang melayu. semua barang untuk keperluan asas diorang yang dijumpai dalam terowong tersebut semuanya di buat sendiri. daripada tempat simpan makanan sampai lah ke senjata api yang diorang buat pakai kayu!!! lebih mengejutkan lagi diorang gali terowong ni dengan hanya menggunakan cangkul? dan diorang juga telah berjaya membawa masuk kereta kebal ke tanah melayu yang telah dijumpai oleh askar kita pada tahun 2002 yang lalu. sehingga sekarang terowong2 askar jepun masih wujud di sekian tempat dan mungkin juga di bawah padang sekolah anda mahupun bawah rumah anda...

so, memang patutlah orang melayu gerun dengan semangat jepun.
dan memang patut pun diorang sekarang ni lebih maju daripada kita malah setanding dengan kuasa besar yang lain walaupun Hiroshima dan Nagasaki kena bom jadi padang jarak padang tekukur.

their Spirit.... totally unbelievable...!!!!

kalaulah hiroshima dan nagasaki tak kena bom agak-agaklah kan kita merdeka tak sekarang???



1 comment:

Aku Pemerhati said...

You're always do the best! Proud of you.(mak)