Friday, April 10, 2009

FOREVER A TEACHER!!!

This is my first time at school as a teacher. Pengalaman yang aku dah lalui ni memang aku akan ingat sampai bila2. Walaupun hanya 1 week kat school tapi aku dah rasa yang this is my first step to my looongggg journey as a teacher. Sekarang baru tahu perasaan cikgu Bila Budak2 tak dengar cakap. Tapi apa nak buat bersabar aje lah. Aku ada amik subjek Perkembangan kanak-kanak. So, impact nye ke atas diri aku ialah aku dapat handle murid-murid dan paham ada yang diorang cuba nak katakan walaupun ayat macam rojak buah-buahan. Murid tahun 1-3 mempunyai identiti yang ego dan susah nak terima pandangan orang lain. Diorang anggap diorang aje lah yang betol. Dan kalau kita pertikaikan apa yang diorang cakap diorang mesti tanya "kenapa pulak" sampai lah diorang puas ati. kalau tak sampai sudah lah kita kena dok terang kat dia. tu kalau yang spesies budak pandai, kalau kena yang Hyperactive tu, alamatnya kena bawak tali tambat kerbau masuk kelas. hah, ikat la kat mane-mane. Sebab budak2 macam ni bagi habuan ape pon tak masuk punya lah. Tapi tetap ada cara macam mana nak handle bdk2 hyperactive ni. yang tambat tu idea yang paling tak beretika namanya. hehehe.... Huih macam-macam ragam lah....

No comments: