Friday, March 27, 2009

SHAH Pekan!!! Di sini Jiwaku Terdidik


Dah 3 tahun aku meninggalkan zaman persekolahan. Rindu tahap klimaks da nie. Macam2 karenah dan perangai otak aku nie flash back. Kadang2 tergelak sendiri...hehehe... tapi still control lagi. Kang orang kate ak jiwa kacau lak!

Tawaran daripada SHAH

Sebelum ak masuk SHAH Pekan, ak bercita-cita nak masuk Sekolah Tun Fatimah (STF) sebab sekolah tulah yang disebut2 oleh cikgu aku even mak ayah aku sendiri. So, membuak-buak lah semangat aku waktu tu. Bila dapat keputusan UPSR 5A, aku rase cam impian tu akan direalisasikan. Tunggu punya tunggu sekali surat tawaran sampai. Sekolah Sultan Haji Ahmad Shah, Pekan Pahang!!!!! 'Sekolah ape nie? KAt mane?, Ish! tak pernah dengar pon'. Cam tulah reaksi aku bila dapat surat tawaran. Kecewa sket ar sebab tak dapat STF. Tapi bila dapat hug daripada mak ngan ayah, rasa kecewa tu terus hilang. Takpe lah aku tak dapat masuk STF pun asal may ngan ayah aku hepi.

First time dok hostel!!

Gayat jugak la mula2 masuk hostel.Tak tau ape2 langsung. Tapi aku diberi seorang kakak angkat. Memang budak2 junior SHAH akan diberi kakak dan abang angkat. So, kakak angkat aku namanya Kak Sarah Hayati. Baik gak ar orang nye. Student Bio form 5 tak silap aku, hehehe bukan tak ingat, lupe je. Mula2 dok kat asrama memang perit. Kena 'basuh' habis habisan. Bukan tu aje, siap 'bubuh clorox' lagi. Pergh!!!! pendek kata pecah mental ar!!! Tapi aku tetap akan respect senior aku sampai bila2. Kalau diorang tak marah aku, tak tegur aku, tak bagi HINT! kat aku, aku rase ak tak jadi manusia kot....

Kelas tahanan!!! Failed add math!!!

Kelas tahanan adalah untuk bdk2 yang tak lulus exam. Salah seorang nye adalah aku sendiri. Tak boleh outing dan balik kampung!!! Memang seksa jiwa dan raga!!! Tapi tu lah habuannye kalau malas nak mentelaah!!! aku memang cukup menyampah buat matematik... Pendek kate aku nie spesies lembap ar. lambat pick-up or 'lampi'. Oleh kerana dah selalu sangat ditahan, satu hari aku bertekad nak lulus dalam add-math. so, ak belajar betol2. Tapi bile time exam tangan ak menggigil. Aku rasa macam paper add-math tu 'killer' ar!!! Nervous giler!!! satu badan ak berpeluh. waktu tu dalam otak aku cuma pikir 'failed!!!'. Tak boleh jawab langsung nie!!!!... Abis la aku kne tahan lagi la..... Sungguh!!!! Tekaanku tepat... Menangis ak bile dapat result!!! So, ak terus call mak aku bagi tau ak tak bleh balik rumah lagi!!!!!!!

Olahragawati sekolah!!!

Sungguh pun ak adalah pelajar yang agak corot mase kat SHAH, namun ak tetap ada kelebihan lain. Ak minat bersukan sejak sekolah rendah lagi. Bagi la ak main ape pon, sumer boleh punya. Ak memang selalu terlibat dengan aktiviti luar sekolah. Mungkin tu pasal result ak corot..hehehe.. Tapi tak pe asal hati aku puas... Sukan memang boleh release tension.. Dan aku memang selalu tension. Nie pasal Kecerdasan Emosi tak bagus.... Ak memang tabik ar kat cikgu PJ aku pasal dioranglah yang bimbing ak untuk jadi yang terbaik dalam sport. Walaupun bukan sampai tahap wakil negara, tapi aku bersyukur sebab aku berjaya dalam bidang nie. Tak sumer orang minat dok dalam bilik, baca buku 24 jam, suasana yang senyap dan tak happening langsung. Mungkin tu bukan cara ak belajar. Ak Sukakan keadaan realiti yang mencabar...physically n mentally. Tu lah cara ak belajar.. sukanlah tempat aku belajar menerima kekalahan dan mencari kejayaan. Dan akhirnya aku dianugerahkan Olahragawati sekolah 2006 dan jugak result SPM yang boleh dibanggakan. '5A' tak cukup bagus lagi ke?!!! add-math tak failed!!! dapat C5 lagi...... NAk lagi?! Dapat masuk matrik Pilah lagi!!!! Tak cukup bagus lagi ke bagi orang macam ak nie? hehehe... Alhamdulillah!!!!!

2 comments:

Aku Pemerhati said...

I know my daughter always do the best! We are so proud of you. Always remember that 'no pain no gain' We love u. Mak...

Adibah said...

tq 4 your support n for your love.
there is no word can describe my love to you. both of you are amazing parents ever.... love you mucho!!! mucho!!!